KRAJ/ČR – V polovině loňského října se český energetický trh otřásl v základech, když se téměř milion zákazníků kvůli náhlému konci Skupiny Bohemia Energy ocitlo bez dodavatele energií. Během listopadu a prosince tak měnilo dodavatele 10krát více zákazníků než obvykle. Obrovskému počtu klientů bylo potřeba okamžitě opatřit elektřinu i plyn. ČEZ Prodej jako dodavatel poslední instance (DPI), který převzal ze dne na den přes 373 000 nových zákazníků, okamžitě zmobilizoval veškeré rezervy. Nabral stovky interních i externích pracovníků do zákaznické obsluhy, na brigádu při zpracování agendy spojené s DPI chodili zaměstnanci z nejrůznějších částí firmy.
Režim dodavatele poslední instance zafungoval velmi dobře a nikdo ze zákazníků se neocitl ani na okamžik bez dodávek elektřiny a plynu. Za půl roku se ČEZ Prodej podařilo převést 99 % ze zákazníků na standardní smlouvy, takže v DPI na konci zůstalo jen 2 157 těchto zákazníků. Z toho je 432 podnikatelů a 1725 domácností. Celkem 750 z těchto zbývajících odběrných míst nemělo během celého období žádnou nebo mělo jen minimální spotřebu. V Olomouckém kraji zůstává v režimu DPI posledních 122 odběrných míst.
Zvládnout tak obrovský nápor pomáhala ČEZ Prodej posílená call centra a zákaznická centra, která v prvních týdnech po pádu Bohemia Energy vyřizovala až čtyřnásobný počet požadavků. Zafungoval také on-line podpis nové smlouvy, který ČEZ Prodej okamžitě zprovoznil. Jen během prvního měsíce od spuštění využilo on-line přechod z DPI na 100 000 odběratelů, což významně ulevilo přetíženým kontaktním centrům.
ČEZ Prodej od začátku zákazníky upozorňoval na to, že režim DPI je dočasný a že je třeba urychleně přejít na standardní smlouvu. Řadu zbylých zákazníků v posledních týdnech zároveň kontaktovali starostové obcí a pracovníci úřadů práce, kteří jim vysvětlovali nutnost přechodu na standardní smlouvu.
„Klíčové pro nás bylo převést maximum zákazníků co nejrychleji z režimu DPI na cenově výhodnější standardní smlouvu, ať už u nás nebo u jiných dodavatelů. Během šesti měsíců jsme tak odeslali přes 3 miliony dopisů, e-mailů a SMS zpráv. Naše call centra vyřídila v souvislosti s režimem DPI přes 750 tisíc hovorů a e-mailů. V průměru jsme tak každého zákazníka v DPI kontaktovali sedmkrát a patnáctkrát pak ty, kteří zůstávali v DPI až do poslední chvíle. I díky této masivní komunikaci se nám podařilo převést drtivou většinu zákazníků na standardní smlouvu,“ uvedl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.
Dedikovaný web k DPI navštívilo 822 tisíc unikátních návštěvníků. Zákazníkům, kteří se kvůli DPI dostali do finanční tísně, ČEZ Prodej poskytl přes 4 000 splátkových kalendářů v objemu 50 milionů korun. Všechny tyto splátkové kalendáře jsou bezúročné.
Po půl roce DPI ze zákona končí. Zákazníky, kteří DPI neopustili, nyní kontaktuje distributor, protože nemají uzavřenu smlouvu o zajištění služby distribuční soustavy ani smlouvu na dodávku energií. Pokud tito zákazníci urychleně nevyřeší smlouvu s novým dodavatelem, dostanou se do takzvaného „neoprávněného odběru“ a v dalších týdnech jim bude přerušena dodávka a odmontován elektroměr.
Ze zbývajících 2157 odběrných míst u ČEZ, kteří si po půl roce stále standardní smlouvu nezajistili, je 432 podnikatelů a 1725 domácnosti. Celkem 750 z těchto odběrných míst mělo během režimu DPI žádnou nebo minimální spotřebu elektřiny a nejsou tedy zjevně příliš využívána.
V současnosti zůstává v režimu DPI u ČEZ 1680 zákazníků společností Český Energetický Dodavatel, Energo LaR, Kolibřík energie, KOMTERM Morava, Lumius, Manta Commodities, Microenergy, Nezávislá energie, První Moravská plynární a Ray Energy.