Stále více Čechů platí platebními kartami. V loňském roce je v tuzemských restauracích k vyrovnání své útraty využilo v průměru 41 procent hostů, o 19 procentních bodů více než před dvěma roky. V Praze dokonce poprvé v historii platilo více lidí kartou než hotově. V regionech ji nejvíce využívají v Jihomoravském, Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Ti, co platební karty používají, utratí v podnicích obvykle víc peněz. Lidé se kartou v pandemii naučili platit i menší částky, to dříve tolik nedělali. Vyplývá to z údajů společnosti SaltPay, která vytváří komplexní restaurační systém Storyous a pomáhá podnikům s digitalizací a automatizací procesů jejich podnikání.
Absolutní dominance hotovosti končí. Zatímco v roce 2019 platilo v restauracích bankovkami nebo mincemi 78 % hostů, v loňském roce to bylo v průměru „jen“ 57 %. Kartou oproti tomu platilo v průměru 41 % návštěvníků gastropodniků. Přestože platby v hotovosti i nadále převažují, pomyslné nůžky mezi jednotlivými typy plateb se zavírají – podíl karetních transakcí se rychle zvyšuje.
„Češi se v placení kartou řadí ke světové špičce, z hlediska terminalizace trhu jsme na tom obdobně jako další evropské země, jako je například Rakousko, Polsko nebo Maďarsko. V roce 2016 (před spuštěním EET) měla platební terminál pouze třetina až čtvrtina českého gastro trhu, za poslední roky se situace značně proměnila. Platební karty momentálně přijímá zhruba polovina restaurací, kaváren či barů. Celý proces výrazně urychlila také pandemie koronaviru. Do konce roku 2025 lze očekávat, že kartou bude platit zhruba 75 procent hostů podniků,“ odhaduje Jakub Mates ze SaltPay, který má ve firmě na starosti akceptace platebních karet a komerční partnerství.
Přestože si lidé na placení kartou zvykli, někteří provozovatelé se digitalizaci a placení kartou dlouhodobě brání. Obávají se například poplatků nebo ztráty autenticity. Přitom hosté obvykle možnost platit kartou oceňují a v podnicích utrácejí více. Podle průzkumu společnosti EVO Payments, která celosvětově poskytuje služby v oblasti akceptace platebních karet, bere zhruba 1/3 dotazovaných Čechů možnost platit kartou jako prozákaznický přístup. Zároveň považují používání bezhotovostních plateb za hygieničtější.
Mnohým restauracím navíc digitalizace a například online prodej pomohly překlenout kritické koronavirové časy.
Jasně hovoří i data SaltPay. „Z našich dat vyplývá, že lidé, kteří platí v restauracích kartou, utratí víc než ti, co platí hotově. V loňském roce to bylo o 55 korun víc. Průměrná útrata na účtenku v případě karet činila 258 korun, v hotovosti návštěvníci zaplatili v průměru 203 korun. Z údajů našich klientů také vyplývá, že podniky, které přijímají platební karty, vydělají v průměru o 15-20 procent víc. Za poslední dva roky sledujeme ještě další trend – pandemie lidi naučila platit kartou i mnohem nižší částky, než dříve byli zvyklí. Počet účtenek do 50 korun placených kartou vzrostl více než dvojnásobně,“ říká Igor Třeslín, CEO Storyous, který je od loňského roku součástí mezinárodního startupu SaltPay.
Jak platí lidí v restauracích v regionech ČR
Regiony | 2019 | 2020 | 2021 |
karta | hotovost | karta | hotovost | karta | hotovost | |
Hlavní město Praha | 29% | 70% | 44% | 54% | 51% | 46% |
Jihomoravský kraj | 19% | 80% | 34% | 66% | 42% | 57% |
Středočeský kraj | 13% | 86% | 23% | 76% | 30% | 68% |
Moravskoslezský kraj | 18% | 81% | 30% | 69% | 36% | 62% |
Královéhradecký kraj | 16% | 83% | 22% | 73% | 30% | 67% |
Plzeňský kraj | 11% | 88% | 20% | 78% | 31% | 66% |
Ústecký kraj | 13% | 86% | 23% | 75% | 29% | 69% |
Jihočeský kraj | 15% | 85% | 25% | 74% | 29% | 69% |
Olomoucký kraj | 21% | 79% | 31% | 67% | 36% | 61% |
Liberecký kraj | 17% | 81% | 25% | 71% | 30% | 64% |
Pardubický kraj | 14% | 85% | 24% | 75% | 29% | 71% |
Zlínský kraj | 13% | 87% | 23% | 76% | 28% | 71% |
Kraj Vysočina | 13% | 87% | 22% | 78% | 25% | 74% |
Karlovarský kraj | 16% | 83% | 22% | 77% | 26% | 72% |
* Vedle typu platby karta a hotovost evidujeme ještě položku ostatní. Ta zahrnuje například převody z účtu, dárkové poukázky nebo stravenky.
Nejvíce lidí platí kartou v Praze (51 %), ve které poprvé a také prozatím jako jediné převládly platby kartou nad placením v hotovosti a to o 5 procent. Poměrně hojně se kartou platí také v Jihomoravském, Moravskoslezském a Olomouckém kraji. Nejhůře je na tom naopak Vysočina, Karlovarský a Zlínský kraj. Co se týče rozdílů v platebních metodách mezi lety 2019 a 2021, nejvíce se lidé kartou naučili platit v Jihomoravském kraji, kde v loňském roce proteklo přes platební terminály téměř o čtvrtinu víc plateb než v roce 2019. Vysoký meziroční růst lze pozorovat také v Praze (22 procentních bodů), Plzeňském (20 procentních bodů) a Moravskoslezském (18 procentních bodů) kraji. Regionální čísla hovoří jasně – lidé kartou platí nejvíce ve velkých městech, kde podniky také častěji karty přijímají. Svou roli samozřejmě sehrávají i turisté, kteří kartou platí častěji než hotovostí. Těch ale v posledních dvou letech zejména v Praze výrazně ubylo.
„Abychom obchodníkům a restauratérům v této nelehké době pomohli, ulehčili vstup na trh a ještě více podpořili akceptace platebních karet, rozhodli jsme se připojit k iniciativě Česko platí kartou. Zákazníci mohou od SaltPay získat platební terminál na půl roku zdarma, a to včetně nulových transakčních poplatků, pokud na své IČO v posledním roce neměli vedený žádný terminál,” doplňuje Jakub Mates s tím, že klíčem k úspěchu je obecně digitalizace procesů.
O Storyous
Společnost Storyous vytváří komplexní restaurační systém, který zjednodušuje každodenní úkony spojené s gastronomickým provozem. Digitalizuje a automatizuje procesy díky propojení s dodavateli nebo účetními a hotelovými systémy. Aktuálně zpracovává 18 procent obratu v české gastronomii. Od konce roku 2020 je součástí globální fintechové společnosti SaltPay, díky které Storyous postupně rozšiřuje své portfolio služeb a zároveň geograficky expanduje. Produkty firmy jsou dostupné například také na Slovensku, v Polsku, Španělsku, Maďarsku, Chorvatsku a na Islandu. Více informací naleznete na webových stránkách Storyous a také na Facebooku, LinkedInu nebo Instagramu společnosti. Číst můžete také Storyous Magazín.