Cyklodoprava je v Olomouci populární, brzdí ji však nedostatečná bezpečnost i nenavazující cyklostezky, chůzi omezují úzké a nezpevněné chodníky, využití MHD malá frekvence spojů a motoristy trápí nedostatek parkovacích míst u univerzitních budov. Víc než dvanáct set studentů a zaměstnanců UP popsalo v online šetření svou možnost dopravy na Univerzitu Palackého. Zároveň se vyjádřilo k její udržitelnosti.
Z iniciativy Univerzity Palackého vznikl průzkum, který se věnoval dopravě studentů a zaměstnanců z domova na univerzitu. Od prosince 2021 do února 2022 vyplnilo online dotazník 1201 studentů a zaměstnanců, tedy zhruba pět procent z celkového počtu členů UP. Odborníci se ptali na dopravní zvyklosti, na spokojenost s konkrétní variantou dopravy, zajímaly je i podněty, které by mohly vést ke zlepšení.
„Z dotazníku vyplynulo, že v Olomouci bydlí 70 procent respondentů. Polovina z nich se na UP dopravuje ze vzdálenosti do dvou kilometrů. To je i důvod, proč v dopravě na UP vede varianta chůze. Přestože je s ní většina lidí spokojena, výhrady se v dotaznících našly. Chodci kritizují úzké chodníky, mnohé jsou podle nich nezpevněné, navíc jim chůzi znepříjemňuje nevhodná dlažba,“ uvedl za online výzkum Matúš Šucha, člen Komise pro udržitelnou UP z katedry psychologie FF UP.
Dodal, že z online šetření vyplynuly výhrady především k hojně využívané městské hromadné dopravě, k možnostem dostat se do školy či práce na kole, vlakem či autem. Zhruba čtvrtina respondentů je s vyjmenovanými variantami dopravy nespokojená.
„Pohodlnému využívání MHD brání malá frekvence spojů, cesty jsou navíc komplikované četnými výlukami a zpožděními. V současnosti citelně chybí přímé spojení z nádraží do centra, což mnohým lidem využití MHD znesnadňuje a komplikuje tak celé dojíždění. Obdobně jako u MHD i ty, kteří dojíždějí vlakem, trápí častá zpoždění a málo četné spoje. Cesta na UP tak ve výsledku trvá dlouho. Proto takřka polovina dojíždějících radši zvolí auto, aby si cestu významně zkrátili a zjednodušili. Motoristy pak trápí zejména nedostatek parkovacích míst u univerzitních budov,“ doplnil Matúš Šucha.
Přestože nejvíc respondentů projevilo zájem dopravit se na UP na kole – Olomouc je pro pěší a kola jako stvořená, je na rovině a člověk často nemusí jezdit daleko –, jsou ve výsledku odrazeni nedostatkem cyklostezek anebo stezky na sebe často nenavazují.
„Lidé vnímají jízdu bez cyklostezek či cyklopruhů jako příliš nebezpečnou a na mnoha místech je podle nich povrch pro jízdu zcela nevhodný. Velkou překážkou je pro ně i nedostatek stojanů pro kola u univerzitních budov, s kritikou se setkaly i stávající nekryté stojany. Podle studentů i zaměstnanců je navíc problémové i jejich zabezpečení,“ doplnil Matúš Šucha.
V univerzitním šetření se odborníci zajímali také o dopravu na služební cesty a na zahraniční studijní pobyty či o postoje univerzitní obce k udržitelné dopravě. Ta je podle Matúše Šuchy pro většinu respondentů aktuální téma, snaží se jí řídit 84 procent respondentů. Přesto však většina z nich zůstává pragmatiky. „Lidé si váží svého času i komfortu. Při volbě dopravního módu rozhoduje několik základních faktorů, a to zejména čas, bezpečnost a pohodlnost,“ dodal Matúš Šucha.
Průzkum Udržitelná doprava a mobilita na UP 2022 podpořil projekt MŠMT University leaders inf SDG (UNILEAD) – (ROZV/C10/2022).