Do Olomouce před Vánoci dorazila první nová tramvaj z dodávky celkem devíti vozů s evidenčním číslem 125 za 35 milionů korun. Příjezd a usazení moderní soupravy vyžadovalo těžkou techniku a precizní zacházení. Tramvaj teď ještě čekají testovací jízdy a nezbytné úpravy.
Stáří vozového DPMO dosáhlo úrovně 18 let. Což je maximum kterému se dopravní podnik smluvně zavázal dodržovat. Proto je potřeba vozový park obnovovat. V okamžiku, kdy dorazí všech devět moderních tramvají, budou vyřazeny ty nejstarší a nejporuchovější. Tímto kroke se sníží stáří vozového parku.
Nová tramvaj bude primárně obsluhovat zastávky na Nových Sadech, kde není smyčka na obrácení vozů. Jedná se o sólo vůz patnáctimetrové délky, nízkopodlažní, má tzv. oboustranné odbavování. Tramvají se sveze až 112 cestujících. Interiér chrání nástřik nanotechnologií proti zápachu, bakteriím a ochranná folie proti vandalismu. Novinkou jsou i kamery, které řidiči umožní mít přehled o mrtvých úhlech.
Tramvaj je vybavena klimatizací, plastovými vyhřívanými sedačkami, USB nabíječkami a to nejdůležitější má aktivní antikolizním systémem. Ten řidiči pomůže v hustém provozu v Olomouci při předcházení nehodám.
Antikolizní systém sleduje prostor před tramvají na vzdálenost 100 metrů pro velké objekty, například auta. Na 50 metrů pak pro chodce nebo třeba cyklisty. V případě, že hrozí kolize, zazní varovný zvuk. Řidič tak musí začít reagovat. Pokud by nereagoval, systém začne automaticky brzdit.
Nová tramvaj zamíří na koleje začátkem února. Zbytek flotily dorazí v průběhu letošního roku. Devět vozů vyjde na 314 milionů korun a servis na čtyři roky na více než 14 milionů. Většinu nákladů na pořízení, konkrétně 81 %, zaplatí dotace.