Chcete strávit osm večerů se soudobou hudbou? Neváhejte a využijte nabídku osmnáctého ročníku olomouckého festivalu Opera Schrattenbach. Jeho součástí je i slavnostní koncert Templum Honoris, připravený při příležitosti 450. výročí vzniku olomouckého vysokého učení.
Hudební přehlídku zahájí 10. listopadu Endymio, neobarokní opera na antický námět o sličném mladíkovi, kterému bohové zajistí nesmrtelnost. Uskuteční se ve Slavnostním freskovém sále Fakultní ZŠ Komenium a MŠ Olomouc. Většina z programové nabídky festivalu se však uskuteční v Uměleckém centru Univerzity Palackého. Například v Kapli Božího Těla si zájemci budou moci poslechnout skladbu Andrewa Schultze Darkwell, která se zabývá tmou, vnímáním, bezvědomím a emocemi. Zazní v provedení Martina Smutného, Kateřiny Ochmanové a Ensemble Damian. Do Kaple Božího Těla zve i hudební skladatel a zároveň prorektor Univerzity Palackého Vít Zouhar z katedry hudební výchovy pedagogické fakulty, a to na svou zvukovou hru o hledání rovnováhy mezi správným, opravdovým a možným s názvem Roz Ja Snění či na souborné provedení postminimalistických skladeb Prosvítání, 6 klavírů, Zvlněná hladina.
V Komorním sále Uměleckého centra nabídne David Hrbek rozhovor s Robertem Israelem, americkým skladatelem, který žije na Moravě. Bude se hovořit na téma Hudba k němým filmům a během večera se nabídnou i ukázky z jeho filmové hudby. Největší událostí festivalu však bude koncert, který 17. listopadu zazní k 450. výročí vzniku olomouckého vysokého učení v olomoucké Redutě a na němž se posluchač bude moci vůbec poprvé zaposlouchat do nové orchestrální svity Templus Honoris (psali jsme zde).
„S Vítem Zouharem, kolegou z katedry hudební výchovy, se snažíme dramaturgii festivalu koncipovat jako představování soudobých hudebních novinek, které ale nenavazují na avantgardní proud vážné hudby. Jednoduše řečeno, dáváme přednost postmoderní hudbě, která se vrátila k tonalitě a prosté souzvukové harmonii. Proto asi nepřekvapí, že se ve větším počtu objeví na festivalu naše skladby,“ uvedl za přehlídku Tomáš Hanzlík z katedry hudební výchovy PdF UP. Jeho široký záběr od komponování přes pedagogickou a badatelskou činnost až k dirigování a režii dokladuje velké množství ceněných skladeb i významné počiny v oblasti hudebního divadla, stejně jako kritické edice staré české hudby. V programu festivalu Opera Schrattenbach 2023 nabídne vůbec poprvé své oratorium Ekotoalety, vzniklé na libreto Jaroslava Svobody. Má se vyjadřovat k důležitým současným tématům prostřednictvím alegorie o zdánlivě dokonalém civilizačním výdobytku – moderní kanalizaci.
„Když jsem před časem koupil vysloužilou zemědělskou usedlost, abych měl kde uskladnit kostýmy, rekvizity a divadelní scénu, napadlo mě, že bych ji mohl přebudovat na kulturní podnik, divadlo, ateliér, depozitář apod. V objektu, kravíně, ale není kanalizace a je situovaný tak, že by její dobudování znamenalo obrovské náklady. Začal jsem přemýšlet, jak řeší odpady například v zemích, kde jsou skály, fjordy, řídké osídlení, nebo prostě v krajině, která tenhle ‚luxus‘ neumožňuje zbudovat, a přišel jsem na kompostující záchody, jež jsou docela běžné v severských státech. V rámci hledání informací jsem narazil i na expresivní článek Jaroslava Svobody o ekotoaletách. Právě ten se stal východiskem pro hudebně dramatické dílo stejného názvu. Pokud bych kravín nekoupil, nikdy bych se nezamyslel nad tím, jak je stávající kanalizace a systém odvádění odpadu pitnou vodou šílený, neekologický, neekonomický a neetický,“ popsal vznik nového díla Tomáš Hanzlík.
Zdůraznil přitom, že nové oratorium Ekotoalety tedy není nějakou recesí, ale angažovaným dílem. „Kanalizace je jedním z neřešených problémů, který asociuje mnohem širší okruh ekologických otázek, na něž musíme reagovat, pokud nechceme naši planetu a tím i sebe samotné zlikvidovat,“ dodal. Libreto oratoria je podle něj tvořeno i parafrázemi myšlenek Josepha Jenkinse z knihy Lidský hnůj, citátem z Bídníků Victora Huga i několika souvisejícími myšlenkami politologa Petra Robejška. Hudebně je napsané v postminimalistickém repetivním stylu, navazujícím na komorní opery Krvavá pavlač, Voda a vzduch a Poklad Arkádie.
Přehlídku soudobé hudby uzavře 4. prosince David Vlček, mladý skladatel a stipendista akademie MenArt a zároveň vítěz skladatelské soutěže ZUŠ 2023. V Kapli Božího Těla UC UP zazní jeho sólové i komorní kompozice, které pro srovnání doplní skladby jeho pedagožky Hany Švajdové. Během večera vystoupí i žáci a učitelé ZUŠ „Žerotín“ Olomouc.
Festival Opera Schrattenbach 2023 pořádá Tvůrčí centrum Olomouc ve spolupráci s Ensemble Damian a katedrou hudební výchovy PdF UP. Více o festivalu zde.