Až 60 kilometrů za hodinu – tak rychle mohou jezdit tramvaje v Olomouci na nově zrekonstruovaném úseku směrem na Novou Ulici. Tramvajový provoz byl na kilometrové trase více než půl roku přerušen. Od pátku 21. února už ale poslouží prvním cestujícím.
Obyvatelé místních sídlišť si konečně oddechnou od hluku projíždějících tramvají. Moderní trať bude totiž vybavená antivibračním povrchem a protihlukovými clonami, které lemují trať. Měly by přispět ke zklidnění lokality bytové zástavby. Odclonit by měly ten největší hluk, který tramvaje vydávají od podvozků.
Tramvaje se na trať alespoň částečně měly vydat už v lednu. Kvůli nečekaným komplikacím se ale celá oprava protáhla o další měsíc. Zjistilo se totiž, že konstrukční vrstvy nejsou dostatečně nosné a bylo tak potřeba je všechny odtěžit a navézt nové.
Trať byla v havarijním stavu a odkládat její rekonstrukci už nebylo možné. Byla v původním stavu z 80. let minulého století. Prováděly se jen havarijní opravy.
Na trati zbývá ještě dosadit některá zábradlí. V jarních měsících bude ještě vysazena zeleň. To si vyžádá další třítýdenní výluku provozu. Rozchodníky by měly zadržovat vodu především v parném počasí a udržovat tak studenější teplotu v okolí.
Celkové náklady na rekonstrukci dosáhly přibližně 200 milionů korun, část byla financována z dotace Evropské unie. Současně s obnovou tratě probíhaly i další opravy. Mezi novinky patří zastávky Wolkerova na obou stranách, Fakultní nemocnice ve směru na Novou Ulici a obě zastávky Nová Ulice. V říjnu loňského roku byla také dokončena oprava podchodu Pionýrská.
Do budoucna se plánují další investice do modernizace tramvajových tratí. Nyní pokračuje projektová příprava III. etapa tramvajové trati na Nové Sady, která má končit tramvajovou smyčkou u křižovatky Jižní – Slavonínská. Město intenzivně řeší výkupy pozemků.